LCR (F1) YAMAHA
Chassis: Monocoque LCR 1996 (s/n 9602)
Materiaal: Opgebouwd uit 1,15 mm (aircraft) aluminium plaat
Gewicht: Ca. 18 Kg. (alleen monocoque)
Opbouw: Verlijming & (heel veel) popnagels
- LCR Engineering is een Zwitserse fabrikant van de zijspanframes voor wegrace. De afkorting LCR staat voor Louis Christen Racing, vernoemd naar de oprichter van het bedrijf. LCR is al 30 jaar een pionier in de ontwikkeling van het zijspanframes.
- Chassis met s/n 9602 is in eigendom van Talens Racing sinds 2000
- Eerdere eigenaar: Benny Janssen / Frans Geurts van Kessel
- In chassis 9602 heeft men nog gereden met de Stredor, een viercilinder tweetakt-boxermotor in 1991 ontwikkeld door Egbert Streuer en Rinus Dorgelo.
Motor: Yamaha YZF-R1 (2008)
- Een vloeistof gekoelde 998 cc viercilinder, viertakt motor, 4 kleppen per cilinder (dry Sump i.p.v. Wet Sump) uit een Yamaha YZF serie sport motorfiets
CDI box: YEC Racing Parts (Yamaha Motor Engineering)
Versnellingen: 6 / Easy Shift
- Easy Shift: elektromagnetische en pneumatische schakelsystemen voor sequentiële versnellingsbakken met ontstekingsonderbreker
– vol gas op- & terugschakelen met drukknopjes vanaf het stuur
Begrensd: Ca. 13.800 toeren
Vermogen: Ca. 180 PK, ca. 12.500 rpm / 112 Nm, ca. 10.500 rpm
Topsnelheid: Ca. 270 Km/u
Acceleratie: 0-100 Km/u gaat heel erg snel! (ca. 2.8)
Uitlaat: Max 102 dB(A) @ONK (Max. 107 dB(A) @IDM/Superbike)
Overige
Ophanging: Chroom molybdeen staalconstructie & fusee’s | Enkelzijdige ophanging, wielen met centrale wielmoer & meeneempennen.
Vering: Reiger | voor- en achterwiel zijn geveerd, zijwiel is niet geveerd
Remtang : AP Lockheed | voor- en achterwiel 4 zuigers, zijwiel: 2 zuigers
Remschijven: LCR design | voor- en achterwiel zijn geventileerd, zijwiel is niet geventileerd – Alle remschijven zwevend opgehangen
Remblokken: HAWK
Aandrijving: 530 ketting | voor tandwiel 14 tanden, achter tandwiel (afhankelijk van circuit) 39/40/41/42/43 tanden
Bodemvrijheid: 6,5 cm. (minimale grondspeling chassis)
Stroomlijn (kuip): Volledig gebouwd in eigen beheer van glasvezel & carbonamide (kevlar)
Gewicht: Incl. stroomlijn, excl. driver & passenger ca. 260 Kg.
Banden: Avon – speciaal voor F1 sidecar
Constructie: Kevlar
Voorwiel: 8.2”/20.0”-13”
Zijwiel: 10.0”/20.0”-13”
Achterwiel: 10.0”/20.5”-14”
Type:
- Slick (droog) -> verkrijgbaar in diverse compounds (hard <> zacht)
- Intermediate (droog/regen)
- Wet (regen)
- Hoogst gemeten tempratuur; Achterband (terug in pits): 86 °C ~ Zolder BE, 2016.07
- Werktemperatuur op circuit ca. 100 °C